Festiwal Kina Organowego
27-29 Lipca 2023
Festiwal kina organowego w Lubinie to trzy dni wypełnione niemymi kadrami z filmów, które wzbogaciła muzyka organowa improwizowana na żywo.
– Męczeństwo Joanny d’Arc, 27.07.2023.
Najbardziej znany film Carla Theodora Dreyera. Jedno z najbardziej wstrząsających dzieł okresu kina niemego. Film przedstawiający proces Joanny d’Arc; ją jako „ofiarę” i jej prześladowców.
Na organach zagrał Karol Mossakowski.
– Przypływ wiary, 28.07.2023.
Film Przypływ wiary jest oparty na niemożliwej, lecz prawdziwej historii matki, której miłość jest silniejsza niż wszystkie przeciwności losu.
Na organach zagrał Tomasz Głuchowski.
– The King of Kings, 29.07.2023.
The King of Kings to amerykański niemy epicki film z 1927 roku, wyprodukowany i wyreżyserowany przez Cecila B. DeMille’a. Przedstawia ostatnie tygodnie Jezusa przed ukrzyżowaniem, a główną rolę gra H. B. Warner.
Na organach zagrał Michał Kocot.
Recenzja Festiwalu:
Zorganizowany przez Narodową Orkiestrę Dętą z siedzibą Lubinie Festiwal Kina Organowego był
bardzo udanym wydarzeniem kulturalnym, który dostarczył zgromadzonej w kościele pw. Matki
Bożej Częstochowskiej publiczności wielu niezapomnianych wrażeń. Bogactwo dźwięków
wydobywanych ze zrekonstruowanych przed rokiem historycznych organów przez utalentowanych
artystów, w połączeniu z projekcjami filmów i nastrojem miejsca tworzyło unikatowy charakter
trzech wieczorów. Muzyka organowa znakomicie łączyła się z seansami filmów z okresu kina
niemego, nadając im nowej wartości. Interesującym doświadczeniem było również zastąpienie
oryginalnej ścieżki dźwiękowej do jednego ze współczesnych filmów muzyką improwizowaną „na
żywo”. Najmocniejszym akcentem całego festiwalu była w mojej ocenie projekcja filmu Carla
Theodora Dreyera „Męczęństwo Joanny d’Arc” z 1928 roku z akompaniamentem Karola
Mossakowskiego. Absolutnie nowatorska w tamtym okresie forma filmu zadziwia i zachwyca do
dziś, a mistrzowska improwizacja organowa młodego artysty sprawiała, że to szczególne połączenie
obrazu i dźwięku mogło wprowadzać odbiorców w mistyczne niemal doznania. Emocji nie
brakowało podczas całego festiwalu, który w szlachetnej formule ukazał ogromne możliwości
mającego swoją długą historię instrumentu i całe piękno muzyki organowej. Pozostaję z
niezapomnianymi wrażeniami i poczuciem obcowania z wyjątkową twórczością artystyczną.
Ryszard Jaźwiński,
Dziennikarz, Polskie Radio